انتقاد آیت الله جوادی آملی از تقرب جستن به نعل اسب
آیت الله جوادی آملی : تبرک جستن به نعل اسب از موهومات بعد از حادثه کربلا است .
به این جهت که این اسب ها »نعوذ بالله« آدم های خارج از دین را لگدکوب کرده اند پس با ارزش می باشند,
چنان که برخی از فرقه های اسلامی دهه ی محرم را جشن می گیرند و متاسفانه فرهنگ ناشایست نعل اسب
به طور ناآگاهانه در میان برخی شیعیان نیز رواج یافته است . شاید هم برخی کوبیدن نعل اسب به گمان خود
برای سالم ماندن وسیله نقلیه و تندروی آن بدانند.
علامه کراجکی در صفحه ی 45 کتاب ((التعجب)) نکات تلخ و عبرت آموزی را بیان کرده است :
خانواده هایی در شام پس از حادثه کربلا با عناوین تازه ای معرفی شدند.
مانند:بنو السراویل ::فرزندان کسی بودند که لباس امام حسین را برداشته بودند
بنو السرج::فرزندان آنانی بودند که بر پیکر امام اسب تاختند و پس از جنگ نعل اسب ها را به مردم به قیمت بالایی فروختند
و مردم نعل ها بر سر در خانه خود آویختند و به آن افتخار کردند
بنو اسنان::فرزندان کسی بود که نیزه ای را که سر امام حسین
بر آن بود حمل می کردبنو المکبری::فرزندان کسی بود که پشت سر نیزه داری که سر امام حسین را حمل می کرد تکبیر و تهلیل می گفت
————————-
ریشه ی تاریخی این ماجرا به عاشورا بر می گردد. در حقیقت دشمنان اسلام برنامه ریزی هایی را از قبل برای
از بین بردن نسل پاک خاندان پیامبر اکرم (صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم)از جمله دعوت , تعیین محل نبرد,
شیوه ی وارد آوردن سخی (مثلا بستنآب),نحوه ی حمله و حتی رفتار با اجساد مردگان و تبلیغ های پس
از جنگ در نظر گرفته بودند.-
با کمال ناراحتی باید عرض کنم که یکی از نقشه ها در راستای برنامه های شیطانی این بود که تعدادی از پیشتازان لشکر کفر
برای تکه تکه کردن اجساد نعل اسب هایشان را عوض کرده و با کمال بی شرمی و غفلت بر اجساد مردگان اسب بتازند.
–
داستان فقط به این جا ختم نمی شده و تازندگان پس از برگشتن از جنگ این نعل ها را از سم اسب ها
جدا کرده و به عنوان تبرکبر در خانه هایشان آویختند.البته احتمالا تعدادی از این نعل ها نیزتوسط حکومت یزید
برای تبلیغ به شهر های دیگر منتقل شده.
به هر حال امویان نژاد پرست (در امویان بسیار رایج بوده که هرکس با نام پدرانش شناخته می شده
و افراد بسیار بر رسم و آیینپدران و عشیره ی خود تاکید می کردند ) این نعل ها را از پدران خود به ارث برده
و بر در خانه ها و مغازه های خود زده اند, همچنین این
نمادگرایی از طریق اندلس (اسپانیای قدیم) در اروپا نیز گسترش یافت.از گذشته نعل اسب در غرب برای شانس آوردن
استفاده می شده زیرادر فرهنگ اروپایی تبرک معنی نداشته است.–
متاسفانه این نقشه شیطان نیز مانند بسیاری از دیگر نقشه هایش برای رایج ساختن نماد ها موفق بوده.
البته ریشه ی این نماد ها همیشهبرای عموم مردم مخفی می ماند تا همچنان استفاده شوند.
ولی استفاده شایع این نعل ها در کشور ما کمی تاسف انگیز است.
این هم یکی از عقاید خرافی دیگر:
در ایالات متحده امریکا نصب نعل اسب به عنوان نماد شانس وبرکت بر سردر خانه ها یکی از رایج ترین خرافات است.
البته امریکایی های خرافاتی مدام سر اینکه نعل اسب را سربالا یا سرپایین به در خانه بکوبند، جر و بحث دارند.
عده ای فکر می کنند نعل اسب شانس می آورد و اگر بخواهیم آن را به جایی نصب کنیم، باید سربالا باشد.
چون در این حالت تاثیرش بیشتر است.بعضی ها هم معتقدند اگر یک نعل اسب بالای تخت خواب شان بیاویزند،
محال است کابوس ببینند-
————
منابع
http://quran.porsemani.ir/node/1625 قرآن وحدیث
http://feraq.ir پایگاه فرق ومذاهب
http://basijnumi.blogfa.com/post/271/ دانشگاه علوم پزشکی تهران